Projekt unijny

Przedszkole Muzyczny Maluszek

Projekt unijny

1. Tytuł projektu:

Rozszerzenie działalności i oferty Przedszkola Muzyczno-Językowego Muzyczny Maluszek

2. Projekt realizowany przy wsparciu finansowym ze środków Unii Europejskiej.

3. Charakterystyka zadań i działań realizowanych w ramach projektu

Zadania zaplanowane do realizacji w projekcie:

  • Zakup wyposażenia Ośrodka Wychowania Przedszkolnego Muzyczny Maluszek
    Zaplanowano przystosowanie nowej sali o powierzchni ok. 65 m2 na potrzeby nowej grupy – 20 miejsc wychowania przedszkolnego. Wymagane jest ponadto zrealizowanie zakupu wyposażenia celem doposażenia sali oraz placu zabaw.
  • Zapewnienie bieżącego funkcjonowania oraz organizacja zajęć dodatkowych
    Zaplanowano zatrudnienie 2 osób na stanowisko nauczyciela przedszkolnego oraz 1 osoby na stanowisko pomocy nauczyciela. Realizowane będą zadania wynikające z bieżącego funkcjonowania ośrodka wychowania przedszkolnego m. in. opieka nad dziećmi, prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, prowadzenie dziennika, arkuszy obserwacji dzieci, przygotowywanie planów pracy. Ponadto planowane jest dostarczanie posiłków dla dzieci przez firmę cateringową. Zaplanowano również zakup pomocy i materiałów dydaktycznych. W celu podniesienie jakości usług wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb dzieci, w szczególności dzieci z niepełnosprawnościami, konieczna jest stała opieka specjalistów. Przewidziano zajęcia dodatkowe wykraczają poza podstawę programową. Przewidziane zajęcia tj. logopedia w znacznym stopniu przyczyniają się do zminimalizowania zdiagnozowanych wśród dzieci deficytów.
  • Kształcenie kadry Ośrodka Wychowania Przedszkolnego

Planuje się objąć wsparciem 2 nauczycieli poprzez sfinansowanie kursów kwalifikacyjnych z zakresu terapii pedagogicznej, terapii behawioralnej oraz integracji sensorycznej.

4. Grupy docelowe

Grupę docelową stanowią:
a) 20 dzieci w wieku przedszkolnym – będą to dzieci zamieszkujące gminę Głogów Młp. oraz w uzasadnionych przypadkach gminy sąsiednie.

b) Istniejący Ośrodek Wychowania Przedszkolnego – niepubliczne przedszkole Przedszkolu Muzyczno-Językowym Muzyczny Maluszek w Głogowie Młp, które realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty

c) kadra pedagogiczna zatrudniona w OWP – 2 osoby zatrudnione na stanowisko nauczyciela przedszkolnego oraz uczestniczące w podnoszeniu kompetencji/ kwalifikacji.

5. Cel projektu:

Edukacja przedszkolna ma duże znaczenie dla dalszego kształcenia dzieci i pozytywnie wpływa na dalszą edukację szkolną. Pierwsze lata życia dziecka decydują o jego rozwoju, ponieważ możliwości intelektualne człowieka w znacznym stopniu kształtują się w tym okresie. Większość predyspozycji rozwija się intensywnie w wieku przedszkolnym. Działania edukacyjne, stymulują rozwoju intelektualny i społeczny dzieci przynoszą najlepsze rezultaty właśnie w okresie przedszkolnym. Jest to także najlepszy moment na zapobieganie ewentualnym trudnościom w nauce – niwelowanie dysharmonii rozwojowych lub terapię zaburzeń. Stąd zapewnienie lepszego dostępu dzieci do edukacji to najskuteczniejszy sposób na wyrównywanie ich szans edukacyjnych. Głównym celem jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług edukacji przedszkolnej na terenie Głogowa Młp. poprzez utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego w przedszkolu dla 20 dz. w okresie od 2024-05-01 do 2025-08-31. Ponadto zwiększenie dostępu do wysokiej jakości usług wychowania przedszkolnego poprzez:

  • utworzenie 20 nowych miejsc w Przedszkolu Muzyczno-Językowym Muzyczny Maluszek w miejscowości Głogów Młp. dla dzieci w wieku przedszkolnym, dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami
  • wyposażenie i dostosowanie bazy dydaktycznej do potrzeb dzieci, w tym dzieci z niepełnosprawnościami
  • poszerzenie oferty Ośrodka Wychowania Przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wg. zdiagnozowanych deficytów
  • podniesienie kompetencji i/lub kwalifikacji 2 nauczycieli

Zrealizowanie tego celu bezpośrednio przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego FEP 2021-2027, tj. Wsparcie na rzecz wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem, ale również potwierdzi właściwą realizację kierunek działań 2.1. Edukacja – 2.1.1. Poprawa jakości edukacji i dostępności usług edukacyjnych SRW – Podkarpackie 2030. Realizacje celów pomoże zmniejszyć skalę występujących problemów oraz skierowana jest bezpośrednio do przedmiotowej gr. docelowej. Cel główny projektu stanowi odpowiedź na zdiagnozowane problemy grupy docelowej. Objęcie profesjonalną opieką w zakresie wychowania przedszkolnego dzieci, w tym z niepełnosprawnościami, z terenu gminy Głogów Młp., które są nią nie objęte z powodu braku odpowiedniej ilości miejsc w istniejących już Ośrodkach Wychowania Przedszkolnego, umożliwi ich pełniejszy rozwój w 4 najważniejszych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym, poznawczym. Nowocześnie wyposażone i urządzone zgodnie z obowiązującymi normami przedszkole, zatrudniające kompetentną kadrę zwiększy dostęp dzieci do wysokiej jakości usług świadczonych przez Ośrodek Wychowania Przedszkolnego. Przedszkole będzie dbało o rozwój osobisty i społeczny dzieci poprzez liczne zajęcia w grupach rówieśników. Rozwinie ich dojrzałość emocjonalną i samodzielność. Umożliwi kształtowanie umiejętności funkcjonowania w grupie rówieśniczej. Będzie uczyło przestrzegania norm społecznych. Dzieci objęte wsparciem poszerzą zasób słownictwa, będą uczyły się formułowania własnych myśli, a w trakcie zabawy nabywały doświadczenia niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w swoim środowisku i w przyszłej szkole. Uczęszczanie do przedszkola stworzy 20 dzieciom szansę na ich pełniejszy i bardziej zrównoważony rozwój, niż w przypadku funkcjonowania jedynie w środowisku domu rodzinnego. Realizacja projektu przyczyni się do wyrównania szans edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym z terenów miejskich i wiejskich, jak również wyrównania szans rodziców posiadających dzieci które do tej pory nie miały możliwości korzystania z opieki przedszkolnej, umożliwiając im wcześniejszy powrót na rynek pracy. Podniesie się status społeczny i ekonomiczny rodzin, które nie mogły korzystać z takiej możliwości.

6. Efekty, rezultaty projektu:

a)   Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu – 2 osoby
b)   Liczba dzieci, u których nastąpiła poprawa funkcjonowania w sferze ruchowej i/lub poznawczej i/lub społeczno-emocjonalnej – 20 dzieci

7. Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 520 000,00 zł

8. Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 442 000,00 zł